Til toppen

Vår historie; Avdeling Bergen

På 60 år skjer det mye, og i Truck & Trailer er det intet unntak. I 1995 bestemmer Bjørn Schøyen seg for at han vil åpne en avdeling i Bergen, og han får med seg Arnfinn Halland og Svein Halvorsen, som da jobbet i Auto-parts, med på laget. Det var hemmelige møter på ulike steder fordi grunnen til at Schøyen ville åpne avdeling i Bergen var at han ikke hadde helt trua på samarbeidspartneren på tungsiden i Bergen.

På disse hemmelige møtene la Schøyen frem et årsbudsjett på 4 millioner med en beskjed om at hvis de ikke hadde tro på at de skulle klare det, så ville ikke avdelingen åpne da det kostet for mye. Men gutta hadde selvfølgelig ståltro på at dette skulle gå helt fint, og dermed var avdelingen i Bergen en realitet.

Arbeidet med å finne lokaler startet for fullt, og Svein fant etter hvert et lokale i Salusveien 55 som skulle bli avdelingens hjem i 10 år. Den offisielle åpningen fant sted 26.mai 1996, men allerede i september skjønte de at det var nødvendig med flere folk. Raymond Pettersen, en tidligere kollega av Arnfinn og Svein fra Auto-Parts, ble en del av teamet og både Svein og Raymond har jobbet i TTI nesten uavbrutt siden.

 

Gjengen i Bergen sammen med direktøren i TTI. Fra venstre: Øyvind Stenersen (direktør), Rune Hægland, Raymond Pettersen, Hans Jørgen Milde, Daniel Pettersen, Svein Halvorsen, Merete Daae og Kenneth Angeltvedt.

Gjengen i Bergen sammen med direktøren i TTI. Fra venstre: Øyvind Stenersen (direktør), Rune Hægland, Raymond Pettersen, Hans Jørgen Milde, Daniel Pettersen, Svein Halvorsen, Merete Daae og Kenneth Angeltvedt.

Lokalene i Salusveien lå i 3. etasje og med varer som ble levert nede, ble det mange turer både med varebil og truck for å hente opp varene. Turene med truck ble bare gjort når det var bart, men med blankslitte dekk ble det noen farlige turer ned den bakken. Etter hvert kom det også tilbakemeldinger fra kunder om at de ikke ville komme ned til avdelingen fordi det var så trangt, så da var noe nødt til å gjøres. Igjen fant Svein nye lokaler, de samme lokalene som avdelingen bruker i dag.

Her var det optimale lokaler med 700 kvadrat og ingen bratte bakker å kjøre turer med trucken. Etter hvert ønsket avdelingen større plass, og Svein gikk i budsjettmøte med VIM for å øke plassen. De mente at det burde holde med en økning på 200 kvadrat, men allerede 2 måneder senere tok vi hele greia. Med tiden har det også blitt spiserom og garderobe i 2.etasje, så lageret og butikken får størst mulig plass.


Variasjon i kundenettverket

Med så god dekning av varer på lageret, og så mange ulike kunder som trenger de varene, så er det stor variasjon i kundene våre. Ikke mange andre firmaer i denne bransjen kan fortelle om den dagen de hadde besøk av kameler på lageret. Men det kan TTI sin avdeling i Bergen. En av kundene hadde også ansvar for dyrene på et sirkus, og tok en svipptur innom lokalene til avdelingen. Noen kameler og en elefant ble vist frem, og folk stimlet jo rundt for å se. Svein var tydelig på at elefanten ikke skulle få komme inn på lageret, og godt var det. For før han hadde fått sagt «aldri i verden», så tisser elefanten sikkert 200 liter, ikke noe en ville ønsket inne på lageret.

 

Mange av kundeforholdene har vart i mange år, og flere har vært kunder så lenge avdelingen har vært åpen. Selgerne har et personlig forhold til kundene sine, og kundene strekker seg ut til alle daler og kroker. Kundene er derfor veldig trofaste og lojale, og de kan gjerne ringe for å tulle og fortelle hvor de fant varer som TTI evt ikke har. Lojaliteten går helt ned til hver enkelt selger, og ikke bare avdelingslederne.


Lojale kunder

Cirka 3 mil fra TTI sin avdeling i Åsane, ligger Solberg Mek, en av kundene som har vært med siden starten til TTI. Lokalene til Solberg Mek er store, og de driver med både lastebil, personbil, gravemaskiner og traktor, samt EU-kontroller på det meste av kjøretøy. Det er heldigvis mange bein å stå på, og det er nok å gjøre. Roy Solberg, eier og daglig leder i Solberg Mek, har en filosofi om at så lenge du holder deg nær veien, veivedlikehold og mat, så er du fremtidsretta. Alt må transporteres via vei, og mat må en uansett ha, så det vi driver med klarer man seg ikke uten.

Faren til Roy starta allerede i 1979, da var det en liten hall her og et lokale ca 3 km borte. Lokalene er bygd på og bygd på, noe har blitt endret fra verksted til lager og det er alltid noen nye tanker og planer for videre utbygging. Roy har tegningene for mer bygging klart allerede. Selv om han har sagt hvert år at de skal nedskalere, men sånn har det ikke blitt. 

Nå skal lagrene effektiviseres med en egen person som blir ansvarlig der, og som fører til at de kan ha flere ting på lager. Helst skal ikke en lastebil stå mer enn en time eller to, aller helst skal den ut før den har kommet inn, så de må være enda mer effektive enn de er i dag.


Stabile ansatte

Gjennom årene avdelingen i Bergen har vært åpen, har det vært veldig lite gjennomtrekk av ansatte. Men det var en liten periode på 2000-tallet at Raymond og Svein var borte. Dette førte til at andre på andre avdelinger måtte bytte på å jobbe på Bergensavdelingen fordi mye falt sammen i deres fravær. Etter hvert hadde Svein igjen hemmelige møter med Bjørn, for da hadde Svein nylig startet å jobbe i Scania, og ble fortalt at avdelingen ikke klarte å nå budsjettet på 6 millioner. Noe som gjorde at Bjørn vurderte å legge ned avdelingen. Heldigvis for TTI begynte både Svein og Raymond igjen, og de fikk sving på det, noe til de grader også.

 


Siden da har det vært stabil drift, og noen nye impulser har kommet inn. De ansatte som jobber der nå har jobbet der i mange år, og Svein, som er avdelingsleder, forteller at han ikke hatt en oppsigelse på bordet på hvert fall 10 år.

Det er ingen selvfølge å bli 60 år, og heller ikke å bli 60 år til. Det ligger mye jobb og tilpasning bak, noe vi er forberedt på å gjøre i veien videre også.