Til toppen

Vår historie; Avdeling Trondheim

Det ligger mye historie bak 60 år med virksomhet, og både ansatte og kunder har falt fra og nye har kommet til. På avdelingen i Trondheim har de ansatte vært der i over 10 år nesten alle mann, noe som tyder på at miljøet og teamet er godt. 

I 1980 åpner avdelingen i Trondheim med to ansatte, Arne Sandberg og Tore Jan Langlo. Trondheimsavdelingen hadde sin start i en nedlagt skobutikk i Klæbuveien ved gamle Mobila i 1979 og var der til midten av 80 tallet, da avdelingen flyttet til påbygget ved Dora. Da ble også Johnny Laugen ansatt, og Erik Sandberg kom på plass like etter.

Hellbjørn Forren kommer inn i TTI i 2003, og bare 2 år senere starter Torodd Jørgensen som avdelingsleder, en jobb Hellbjørn overtar senere. 

Med en økning av ansatte begynte lokalene ved Dora å føles trange. Dessuten var lokalene mørke og kalde, så det var som natt og dag da de flyttet til lyse nåværende lokaler hos Transportsentralen i 2008, hvor det nå er en stabil gjeng på 6 ansatte.

I disse lokalene holder avdelingen i Trondheim til i dag.

I disse lokalene holder avdelingen i Trondheim til i dag.

Den gode stemninga var lik da Johnny jobbet her, for han var en kar som aldri klarte å holde seg fra noen morsomheter forteller Forren. «Som den gangen det kom en kunde i full fart her og skulle ha lyspærer til baklysa på hengeren. Hvilken side spør da Johnny, og kunden løper ut og inn igjen mens han svarer venstre. Johnny finner pæra og sier at da er det denne du skal ha. De er jo helt like, men det var typisk Johnny å tulle om sånn». Den gode tonen og humoren er fremdeles i lokalene i dag, både blant ansatte og kunder.


Lojale kunder

Vi er også så heldige at vi har flere kunder som har vært lojale mot oss i en årrekke. En av de kundene i Trøndelag er Trønderlinjen, som har vært kunde hos oss helt siden de ble etablert i 1986. Delesjef, Arnt Ole Endresen, sier at de har et trofast forhold til TTI, ikke fordi de må, men fordi de liker det. Trønderlinjen har nettopp blitt innlemmet i det som heter Bertel O. Steen Last & Buss, og de skrur alle merker fra Mercedes til MAN. 

I alle år har det ligget i kulturen deres at de skal skru på alt, og det er noe de ønsker å beholde for alt det er verdt. Dette er noe vi i TTI kjenner oss igjen i, selv om bransjen endrer seg ønsker vi å beholde verdiene vi har hatt fra start.

Det var takket være 4 transportører, Lomundal Transport, Vaadan Transport, Dybvad Transport og HP- Hansen Transport, at Trønderlinjen ble etablert for over 35 år siden. Til å begynne med var det et verksted som var bygd for å reparere egne kjøretøy, men det vokste raskt ut fra det og allerede i 1988 var det uavhengig verksteddrift.

I 2006 ble de kjøpt av Motor-Trade AS, og det var de som tilførte Mercedes-biten til verkstedet. Et merke det skal satses enda mer på, samtidig som Trønderlinjen ønsker å være «best i henger», noe de hele tiden jobber for også. Med 20 flinke mekanikere fordelt på de 11 mekaniske løpene verkstedet har, samt administrasjonen, ser vi frem til mange år til med samarbeid.


Veien videre

Den gangen det var lov å røyke inne, var ikke lokalene til TTI noe unntak, og «Røykeriet» var et passende navn på den tiden. Heldigvis har det skjedd en rekke endringer både med røyking innendørs, men også generelt i samfunnet og verden, blant annet at nettbutikk er blitt en normalitet.

I Trondheim brukes nettbutikken flittig, både for å henvise kunder dit, men også for å vise kunden produktet. Forren omtaler nettbutikken som en egen selger, og han har selv hjulpet til med å lage en haug av handlelister til kunder som foretrekker nettbutikk.

Her viser Rune Jørgensen frem alle de 450 pallplassene som er på lageret i Trondheim.


De siste årene har dessverre vært preget av eksterne faktorer som ingen kan råde over, med korona og krigen i Ukraina. Under pandemien ble vi heldigvis ikke stengt ned, og det ble tydelig hvor viktig transportnæringen er for landet, og vi er glade for at vi kunne stå for levering av varer. Det er klart at slike kriser også påvirker oss, med dårligere kjøpekraft på grunn av høye priser på mat, strøm og drivstoff. Men vi må gi gass og gjøre det vi skal, de eksterne faktorene får vi gjort veldig lite med.

Det interne har vi derimot stor innvirkning på, og i TTI er vi en gjeng med god fagkunnskap, og det er ingen unntak i Trondheim. Vi stoler på hverandre og spiller på lag, og det smitter også ut til kunden. Samtidig er TTI Servicepunkter en satsning som flere kunder ønsker å bli en del av, noe som er helt unikt. Dette er gode samarbeid hvor vi ønsker å være en partner for kundene, ikke prakke på de alt mulig, men bistå ved behov.

Det er ingen selvfølge å bli 60 år, og heller ikke å bli 60 år til. Det ligger mye jobb og tilpasning bak, noe vi er forberedt på å gjøre i veien videre også.