Til toppen

Diverse om lys

Hos Truck & Trailer får du kjøpt alt av lys til ditt kjøretøy. Vi lagerfører alt fra markeringslys, arbeidslys og ekstralys til innvending lys, brøytelys og lyspærer.

Det finnes en god del regler det kan være greit å sette seg inn i, disse finner du i Kjøretøyforskriften kapittel 28 hos lovdata.no. Vi har valgt å ikke gjengi informasjonen slik at ikke noe blir tolket feil fra vår side, derfor er det best om du setter deg inn i dette kapittelet selv.

 

Noen av våre mest populære lamper

Noen fordeler og ulemper ved bruk av LED-lamper

 

  • Snøfokk og slaps kan legge seg på glassene, og det finnes brøytetraktorer som har måttet gå tilbake til halogen på grunn av dette. Noen lamper har innlagt ei lita glødepære som skal hjelpe til å holde glasset snøfritt. Større LED-lamper har egentlig mye varme som må ledes vekk, og noen produsenter leder noe av denne varmen fram rundt glasset. 

 

  • Konstruksjonen av ei LED-lampe er i utgangspunktet svært solid. LED er lite følsom for risting og tar ikke skade av «blafring» på grunn av dårlig kontakt. Disse to forholdene er ofte døden for ei halogenpære. Ulempen med LED er at hvis en diode ryker må hele lampen som oftest byttes ut.

 

  • Halogenlamper er fortsatt klart billigere å kjøpe enn ei middels priset LED-lampe. Men du skal jo ikke skifte så mange pærene før du har tjent inn LED-lampen, i alle fall på en traktor som brukes en del. I tillegg bruker en LED-lampe mindre strøm.

  • LED-lysene gjør ikke bare bilene mer miljøvennlig og økonomiske i bruk, men det gjør dem også tryggere i trafikken. Dette fordi hvert enkelt lys på bilen består av flere enkeltstående små lysdioder som hver for seg bidrar med belysning, slik at om en eller to skulle finne på å streike påvirker ikke dette bilens belysning i vesentlig grad. Et faktum er at bruk av LED-pærer i for eksempel bremselys øker trafikksikkerheten betraktelig, da en LED-pære tenner umiddelbart man tråkker på bremsepedalen. De tradisjonelle glødepærene brukte normalt noen brøkdeler av et sekund før de oppnådde full effekt. Ved høy hastighet teller denne korte tiden helt åpenbart mye, og kan være helt avgjørende.

Forklaring av begreper

Watt

Måleenhet for lyktens strømforbruk (forkortes ”W”)

 

Lumen

Lumen (forkortes ”lm”) er en standard måleenhet for lysmengde, og er den totale mengden lys som utskilles fra en lyskilde. Et høyere lumentall betyr mer lys. Tidligere ble Watt brukt for å fortelle hvor kraftig en lyskilde var, da mer watt betydde mer lys. Nå for tiden, med høy-effektive LED, som bruker betydelig mindre strøm enn halogen og xenon, er det lumen som gjelder. Dette fordi LED ofte kan gi forskjellige mengder lumen pr. watt.

 

Kelvin 

Kelvin (forkortes ”K”) er en måleenhet som benyttes for å angi lysfarge. Oprinnelig er Kelvin en måleenhet for temperatur, men benyttes også for det som kalles ”fargetemperatur”. Lavere Kelvin gir en gulere lysfarge, og høyere Kelvin gir hvitt/ mer 
dagslysaktig lys. Alt over 7000K er for skarpt for det menneskelige øye og medøfrer blending.

 

Lux

Denne verdien (forkortes ”lx”) angir belysningen av et arbeidsområde.

 

Candela

Candela (forkortes ”cd”) er en standard måleenhet for lysintensitet. Denne verdien forteller altså hvor kraftig lyset er rett frem, og er direkte relatert til kastelengde. Høyere Candela er lik lengre kastelengde. En lykt med 1.500 lumen kan derfor ha en
Candela-verdi på både 7.000 cd, og 20.000 cd. Ved en candela på 7.000 er lyset mer spredt enn ved 20.000, selv om akkurat 
samme mengde lys (lumen) kommer fra lampen.

 

Referansetall

Referansetall angir maksimal styrke en lykt gir (forkortes ”ref.”). To fjernlyslykter med ref. 17,5 gir til sammen ref. 35 på kjøretøyet.
Fjernlys med lavt referansetall lyser bredt, men ikke så langt frem som fjernlys med et høyt referansetall. Til lange, rake strekninger er det derfor best med et fjernlys med høyt referansetall. I svingede områder er det best med et fjernlys med lavt referansetall.